Display reklaamid Google’i võrgustikus ja libauudised
Käesoleva nädala meediaväljaannetes on kerkinud üles teema Eesti turundajate veebireklaamidest Google’i võrgustikus. Eriti teravalt ründab välismaise portaali veebilehtede kogumikku Hando Sinisalu Best Marketingi portaalis. Üldiselt on teemapüstitus selles osas õige, et libauudiseid tõesti toodetakse, kuid olemuslikult kasutavad Google’i algoritmid sihtimiseks tulemuslikke mudeleid. Tõsiasi, et tavalised inimesed tarbivad väga eripalgelist sisu, on jäänud tahaplaanile. Selgitame siinkohal Google’i võrgustiku toimimise loogikaid.
Esiteks – Google’i võrgustikus on miljoneid veebilehti väga erineva olemuse, sisu ning kvaliteediga. Siiski just kvaliteet on see, mis on eelkõige Google’i enda tagada ja kindlustada – kvaliteedi langedes kaoksid need, kes võrgustikus reklaami teevad. Ka fake news saitidega tegeleb Google järjepidevalt, et neid vältida, kuid lisaks proaktiivsele välistamisele jääb see osaliselt ka reaktiivseks (välistatakse kaebuste ilmnedes).
Teiseks – vaatame reaalseid mahte taolistel saitidel Eesti kontekstis. Detsembri algusest kuni 10. jaanuarini on MBD näidanud oma klientide reklaame Google Display võrgustikus automaatsetel reklaamiasetustel 100,000,000 korda (reklaaminäitamised). Best Marketingi artiklis välja toodud ning lisaks ka Wikipedia artiklis “List of fake news websites” nimetatud veebilehtedel näidati MBD klientide reklaame kokku vähem kui 6000 korral. See on 0,006% kõigist reklaaminäitamistest. Sealhulgas nt Breitbart.com leht sai kõigist MBD reklaaminäitamistest ainult 0,002%. Rahaliselt on see kõikide klientide peale kokku 3,88 eurot. Nendes numbrites ei sisaldu korrad, kui oleme konkreetseid veebilehti sihtinud, mida samuti tihti teeme (kombineerituna muude sihtimisvõimalustega).
Kolmandaks – miks me üldse GDNi (Google Display Network) kasutame? Programmatic buying võimaldab meil sihtida väga täpseid segmente, sealhulgas ka reaalseid inimesi teatud tunnuste, nt huvid, retargeting, põhjal ja seda sõltumata sellest, millisel saidil nad parasjagu viibivad. Samas ei ole ükski selline automaatika ideaalne ja kuigi nii Google’i kui ka MBD meeskond teevad kõik endast oleneva võimalikult hea kvaliteedi nimel, siis 100% ei saa hälbeid välistada. See ei ole tegelikult võimalik üheski meedias, sest ka printreklaam, internetibänner populaarsel uudistesaidil või välimeedia reklaam võivad sattuda valesse konteksti.
Kristen Kaasik